تغذيه بيماران سرطان كليه

بهترين كلينيك سرطان در زمينه شسيمي درماني و راديوتراپي و درمان انواع سرطان فعاليت دارد

تغذيه بيماران سرطان كليه

۴ بازديد

بسياري از افراد در اطرافمان هستند كه مبتلا به سرطان كليه مي شوند، اما چگونه مي توان با تغذيه از ابتلا به سرطان كليه پيشگيري كرد و يا چگونه با تغذيه مي توان به بهبود سرطان نيز كمك كرد، در اين مقاله بهترين تغذيه براي بيماران سرطان كليه و همچنين علائم و علل شايع ابتلا به سرطان كليه بيان خواهد شد،و در انتها از بهترين رژيم غذايي براي بيماران سرطاني و نكات مهمي راجعه به سرطان كليه بدست خواهيم آورد، ادامه مطلب را با ما همراه باشيد.

رژيم غذايي براي بيماران سرطان كليه

بيماران مبتلا به سرطان كليه به موارد زير دقت كنند، تا علاوه بر آن كه تغذيه مناسبي در اين دوران داشته باشند و از گسترش بيشتر سرطان جلوگيري كنند وهمينطور بدن آن ها داراي مقاومت و توانايي بالاتري نيز گردد.

از مصرف غذاهاي تند،ترش و يا اسيدي خودداري شود.
زماني كه تهوع داريد از خوردن غذاهاي مورد علاقه تان پرهيز كنيد.
از مصرف غذاهاي خام خودداري كنيد.
يك سوم كل غذايي كه مصرف مي كنند بايد شامل ميوه و سبزي باشد.
يك سوم غذايي كه مي خورند بايد شامل كربوهيدرات هايي مثل نان، برنج ،سيب‌زميني و پاستا باشد.
يك سوم بقيه بايد شامل ماهي و مرغ و تخم مرغ و حبوبات باشد.
بيماران مبتلا به سرطان كليه بايد مرتب غذا بخورند تا قند خونشان افت نكند و انرژي به طور منظم پخش شود .مخصوصا صبحانه كه مهمترين وعده غذايي است.
يكي از بهترين روش‌هاي مبارزه با كاهش وزن خوردن منظم وعده هاي غذايي است.
بيمار مبتلا سرطان كليه بايد روزانه ۱۸ گرم فيبر مصرف كنند.فيبر در كاهش كلسترول نقش داشته و مانع از ايجاد يبوست و مشكلات گوارشي مي‌شود . همچنين تنظيم قند خون كه باعث تنظيم اشتها مي شود را نيز بر عهده دارد. مصرف آب زياد باعث بهبود تأثير فيبرها در بدن مي شود.
مصرف لبنيات و چربي‌هاي ترانس باعث افزايش سطح كلسترول مي‌شود و باعث افزايش ريسك سكته هاي مغزي ،سرطان هاي خاص و بيماري هاي قلبي مي شود. چربي هاي غيراشباع، روغن هاي گياهي مثل روغن زيتون ،دانه‌ها، آجيل ها و ماهي هاي روغني مثل ساردين براي اين بيماران مفيد هستند.
بيمارستان مبتلا به سرطان كليه بايد از مصرف موز اجتناب كنند كه شامل مقادير زيادي از پتاسيم مي باشد.

علل وقوع سرطان كليه چيست؟

جنسيت ، ابتلا به سرطان كليه بيش تر از زنان است.
چاقي: به طور كلي اضافه وزن باعث مي شود كه احتمال ابتلا به سرطان در فرد افزايش يابد.
سيگار كشيدن نيز باعث مي شود كه فرد بيشتر مستعد ابتلا به سرطان گردد.
سابقه خانوادگي : اگر در خانواده افرادي وجود دارند كه به سرطان مبتلا هستند، احتمال ابتلا به سرطان در آن ها بيش از ديگران است.
شرايط محيطي: به طور كلي اگر فرد در شرايط خاصي و در معرض برخي از مواد شيميايي قرار بگيرند، ممكن است عوارض ناشي از محيط در آن ها اثر كرده و مبتلا به سرطان شوند.
و…

علائم سرطان كليه چيست؟

كاهش اشتها
كم خوني
ديده شدن خون در ادرار
درد در نواحي مربوطه
خستگي بدون دليلي و بيش از اندازه
تورم و برآمدگي در كمر يا شكم
درد هايي كه خوب نمي شود.
استخوان درد
سرفه ي بيش از اندازه و بدون دليل
و…

زماني كه با اين نوع علائم رو به رو شديد، بدون مراجعه و تجويز پزشك از مصرف دارو ها و درمان هاي سرخود بپرهزيد، حتما سريعا به بهترين مركز تشخيص سرطان ايران مراجعه كنيد، تا به صورت دقيق به وجود سرطان و نحوه گسترش و پيشروي آن پي برده شود و سپس باتوجه به ميزان پيشروي و علائم و شدت سرطان، درمان آغاز گردد و هينطور رژيم غذايي مناسب و تغذيه مناسب تجويز گردد.

مصرف سبزيجات و ميوه براي سرطان كليه

اين بيماران بايد ۵ وعده در روز ميوه و سبزي مصرف كنند:

يك ليوان آب ميوه غير شيرين(150 ميلي ليتر)
يك عدد ميوه متوسط مثل سيب يا پرتقال
۲ قاشق غذاخوري سبزيجات مثل نخودفرنگي،ذرت، هويج و..
يك كاسه كوچك سالاد
دو عدد ميوه كوچك مثل آلو نارنگي ،ژاپني
يك مشت پر از ميوه هاي خشك شده
بيماران مبتلا به سرطان كليه بايد از مصرف غذاهايي كه حاوي مقادير زيادي از اگزالات هستند پرهيز كنند زيرا ممكن است در كليه رسوب كند و درمان را با اختلال مواجه كند. اگزالات در غذاهايي مثل سبزيجات برگ سبز، چغندر، ريواس ،اسفناج، چاي ،مغزها و سبوس گندم وجود دارد
اگرچه پروتئين براي نگهداري و حفاظت از قدرت ماهيچه ها و ساختن سلول ها مفيد است ولي در بيماران مبتلا به سرطان كليه مي‌تواند شرايط را بدتر كند. وقتي از غذاهاي غني از پروتئين استفاده مي كنيد تركيب شيميايي اوريك اسيد در بدن شما به عنوان سم تجمع مي يابد و باعث ايجاد شرايطي مي‌شود كه مشكلات سرطان كليه را پيچيده‌تر مي‌كند اين كار باعث مي شود عوارضي مثل ناهنجاري‌هاي قلبي، درد مفاصل و ضعف عضلاني ايجاد شود .تحقيقات نشان داده كه مصرف پروتئين هاي گياهي از پروتئين هاي جانوري بهتر است و عوارض كمتري دارد. پروتئينهاي گياهي شامل:
حبوبات ،مغزها، دانه ها و غلات كامل مي باشد و پروتئين هاي جانوري شامل مرغ ،شير ،گوشت گاو، خامه، پنير ،تخم‌مرغ و انواع گوشت ها مي باشد.

غذاهايي با پتاسيم زياد

مصرف غذاهايي با پتاسيم بالا مي‌تواند باعث تشديد سرطان كليه شود. پتاسيم باعث تنظيم عضلات و ضربان قلب مي شود .تحقيقات نشان داده كه مصرف پتاسيم زياد مي‌تواند باعث ضعف عضلات و مشكلات قلبي عروقي ‌شود كه سرطان كليه را پيچيده‌تر ميكند.غذاهاي پتاسيم بالا شامل آووكادو، شكلات ،گرانولا ،خرما، انجير، سبوس، كدو، زرد آلو ،كره بادام زميني، شهد گياهي ،كلم بروكلي، شيره و شيرو موز مي باشد.

غذاهاي شامل فسفر زياد

اگر سرطان كليه يا بيماري هاي مشابه داريد مصرف غذاهاي حاوي فسفر مشكل شما را پيچيده تر مي كند.وقتي غذاهاي غني شده با فسفر ميخوريد بدن شما قادر به دفع مواد زائد به درستي نمي باشد كه اين كار باعث ضعف، درد مفاصل و فشار بيش از حد كليه هاي شما مي شود. غذاهاي غني از فسفر شامل جگر،دانه ها،شكلات، ماست، شير و پنير مي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.