ارتباط بين بيماري كبد چرب و سرطان كبد

بهترين كلينيك سرطان در زمينه شسيمي درماني و راديوتراپي و درمان انواع سرطان فعاليت دارد

ارتباط بين بيماري كبد چرب و سرطان كبد

۴ بازديد

مطالعات نشان مي دهد پروتئين متصل به RNA كه در تنظيم سطح چربي در كبد و خون نقش دارد، باعث ابتلا و پيشرفت بيماري كبد چرب و سرطان كبد در موش ها مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشكده پزشكي دانشگاه واشنگتن به مطالعه اين موضوع پرداختند كه چگونه برخي پروتئين‌هاي متصل به RNA، پروتئين‌هايي كه در فرآيندهاي مختلف سلولي مانند عملكرد و انتقال نقش دارند، ساختارهاي RNA را تنظيم مي‌كنند كه به سنتز پروتئين‌هاي دخيل در سرطان كبد و ساير بيماري‌هاي دستگاه گوارش كمك مي‌كند.

 

آنها تنظيم ژنتيكي متابوليسم در روده و كبد را با توجه ويژه بر چاقي و كبد چرب بررسي كردند و بر نحوه عملكرد پروتئين متصل كننده RNA موسوم به فاكتور مكمل Apobec۱ (A۱CF) در كبد متمركز شدند.

محققان دريافتند موش‌هاي داراي مقادير زياد پروتئين، حتي هنگام داشتن رژيم غذايي كم چرب، دچار بيماري كبد چرب شده و با افزايش سن، اكثراً مبتلا به سرطان كبد شدند.

محققان پس از مشاهده اينكه موش‌هاي داراي مقدار اضافي پروتئين به بيماري كبد چرب و سرطان كبد مبتلا شدند، نمونه‌هاي بافتي بيماران مبتلا به سرطان كبد را مورد بررسي قرار دادند و دريافتند كه اين نمونه‌هاي بافتي حاوي سطح بالايي از پروتئين نيز هستند.

«نيكلاس ديويدسون» پژوهشگر ارشد تيم تحقيق، در اين باره مي‌گويد: ما دريافتيم كه با افزايش سن اين موش‌هاي تراريخته، آنها به طور خود به خود و بدون در نظر گرفتن رژيم غذايي، دچار كبد چرب مي‌شوند، اگرچه وضعيت موش‌هايي كه رژيم غذايي پرچرب با فروكتوز بالا داشتند وخيم‌تر بود.

وي در ادامه مي‌افزايد: «با بزرگ‌تر شدن حيوانات، موش‌ها دچار زخم و فيبروز كبدي و در نهايت اكثراً مبتلا به سرطان كبد شدند. هنگامي كه ما بافت سرطان كبد از انسان مبتلا به بيماري كبد چرب را بررسي كرديم، به وجود مقادير بيشتري از همان پروتئين اتصال دهنده RNA پي برديم.»

يافته‌ها حاكي از آن است كه اين پروتئين علاوه بر نقش در تنظيم چربي‌ها، در ابتلاء به سرطان كبد نيز نقش دارد.

به گفته محققان، بالغ بر يك ميليارد نفر در سراسر جهان مبتلا به بيماري كبدچرب غيرالكلي هستند.

تصاویر از افراد با مشکلات کبد ممکن است شاهد برخی تغییرات در چهره و ظاهر آنها باشیم. در برخی موارد، این تغییرات می‌توانند نمایان‌تر باشند و به نمایان‌گر برخی از علائم و عوارض مرتبط با مشکلات کبد باشند. چنین تصاویری می‌توانند به عنوان یک وسیله برای فهم و آگاهی از تأثیر بیماری‌های کبد بر ظاهر بدن و چهره شخصان مبتلا به این نوع مشکلات، مورد استفاده قرار گیرند.

در عکس از چهره با مشکل کبد، ممکن است چهره آنها نمایانگر علائمی نظیر زردی پوست (جائی که پوست به رنگ زرد تغییر کرده است) یا تورم در مناطق مختلف چهره باشد. همچنین، وجود عروق خونی نمایان در سطح پوست ممکن است از دیگر ویژگی‌های قابل مشاهده در تصاویر باشد. این تغییرات در چهره معمولاً ناشی از مشکلات عملکرد کبد، نظیر سیروز یا آسیب به بافت کبد، می‌باشند.

 

با توجه به اینکه ممکن است علائم و نشانه‌های مرتبط با مشکلات کبد در افراد مختلف متفاوت باشد، تصاویر می‌توانند به عنوان یک ابزار تصویری مفید برای افزایش آگاهی از این نوع بیماری‌ها و اثرات آنها بر ظاهر فیزیکی افراد، مورد استفاده قرار گیرند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.