سرطان التهابي پستان

بهترين كلينيك سرطان در زمينه شسيمي درماني و راديوتراپي و درمان انواع سرطان فعاليت دارد

سرطان التهابي پستان

۴ بازديد

سرطان التهابي پستان يكي از گونه هاي نادر سرطان سينه است كه به سرعت پيشرفت مي كند و باعث ايجاد قرمزي، التهاب و حساسيت سينه مي شود. اين سرطان زماني ايجاد مي شود كه سلول هاي سرطاني گره ها و رگ هاي لنفاوي موجود در پوست پستان در مسدود مي كنند و باعث ايجاد ظاهر قرمزي و التهاب در سينه مي شوند.

اين بيماري از دسته سرطان هاي پيشرفته موضعي است به اين معني كه از نقطه شروع خود به بافت هاي مجاور و گره هاي لنفاوي نزديك سرايت پيدا مي كند. سرطان التهابي سينه (IBC) ممكن است به راحتي با عفونت سينه اشتباه گرفته شود كه يك علت شايع تر قرمزي و التهاب سينه است. بنابراين ، در صورت مشاهده تغييرات در پوست پستان هاي خود در اسرع وقت به پزشك مراجعه كنيد.

علائم سرطان التهابي پستان


سرطان التهابي پستان بر خلاف ساير انواع سرطان سينه توده اي در بافت سينه ايجاد نمي كند. در عوض ، نشانه ها و علائم اين بيماري عبارتند از:

تغيير سريع در ظاهر يكي از پستان ها تنها در عرض چند هفته
ضخامت ، سنگيني و بزرگ شدن قابل ملاحظه يكي از سينه ها
تغيير رنگ يكي از سينه ها به قرمز ، صورتي و يا ظاهر كبود
احساس داغي غير طبيعي در سينه تحت تأثير قرار گرفته
ايجاد برجستگي و فرو رفتگي هاي ريز ، مانند پوست پرتقال در پوست سينه
حساسيت سينه ، درد و حس نبض
بزرگ شدن گره هاي لنفاوي زير بغل ، بالا و زير استخوان ترقوه
صاف شدن و يا فرو رفتگي نوك پستان

براي اينكه سرطان سينه التهابي به درستي تشخيص داده شود ، اين علائم بايد در عرض كمتر از شش ماه ظاهر شوند.

چه زماني براي سرطان التهابي سينه به پزشك مراجعه كنيم ؟

در صورت تشخيص هرگونه علائم نگران كننده در سينه هاي خود ، بلافاصله قرار ملاقاتي با پزشك خود تنظيم كنيد. برخي ديگر از عارضه هاي پستاني ممكن است علائم و نشانه هايي شبيه به سرطان التهابي پستان داشته باشند. به عنوان مثال، صدمات وارد شده به سينه و يا عفونت پستان (ماستيت) نيز ممكن است سبب قرمزي ، كبودي و درد سينه شوند.

سرطان التهابي سينه مي تواند به راحتي با عفونت يا ماستيت سينه كه يك عارضه شايع تر است اشتباه گرفته شود. منطقي است كه در صورت بروز علائم اوليه ، پزشك شما براي هفته اول داروهاي آنتي بيوتيك تجويز كند. در صورتي كه علائم با مصرف آنتي بيوتيك ها برطرف شدند ، نيازي به انجام آزمايشات ديگر نيست. اما اگر قرمزي و التهاب سينه برطرف نشد، پزشك شما ممكن است ساير احتمالات جدي تر علائم شما مانند سرطان التهابي سينه را بررسي كند.

در صورتي اقدامات درماني پزشك مبني بر تشخيص اوليه عفونت سينه بود اما علائم شما بعد از چند وقت پس از مصرف داروهاي آنتي بيوتيك ادامه پيدا كرد ، بلافاصله به پزشك مراجعه كنيد. تنها راه تشخيص اينكه علائم شما در نتيجه ابتلا به سرطان التهابي سينه به وجود آمده اند، انجام بيوپسي به منظور برداشتن يك نمونه از بافت پستان براي بررسي در آزمايشگاه است.

دلايل ابتلا به سرطان التهابي پستان

هنوز به طور واضح مشخص نشده است كه چه چيزي سبب بروز سرطان التهابي پستان مي شود. پزشكان مي دانند كه سرطان سينه در نتيجه ايجاد تغيير در DNA سلول هاي پستان ايجاد مي شود. معمولاً سلول هاي سرطاني در داكت ها يا مجاري كه شير را از غدد پستاني به نوك سينه مي رسانند ايجاد مي شوند. اما گاهي نيز سلول هاي سرطاني مي توانند درون لوبول ها يا غدد شيري ايجاد شوند.

DNA سلول حاوي دستورالعمل هايي براي رشد و تكثير سلولي است. تغيير يا موتاسيون در DNA سلول هاي بافت سينه را وادار مي كنند كه با سرعت زيادي رشد و تكثير پيدا كنند. تجمع سلول هاي غير نرمال در بافت لوبولار يا داكتال سينه سبب ايجاد انسداد در داكت هاي پستان و يا شريان هاي لنفاوي اطراف آن مي شود و اين عامل ، باعث بروز علائم سرطان سينه مي شود. انسداد شريان هاي لنفاوي زير پوست پستان سبب ايجاد قرمزي، التهاب و تغيير در بافت پوست سينه كه از نشانه هاي رايج سرطان التهابي سينه است مي شوند.

عواملي كه ريسك ابتلا به سرطان التهابي پستان را افزايش مي دهند

ريسك فاكتور يا عواملي كه احتمال ابتلا به سرطان التهابي سينه را افزايش مي دهند عبارتند از:

زن بودن :

احتمال بروز سرطان التهابي پستان در زنان بسيار بيشتر از مردان است اما در موارد بسيار نادري مردان نيز ممكن است دچار اين بيماري شوند.

سن كمتر :

يكي از تفاوت هاي سرطان التهابي سينه با ساير انواع سرطان پستان در اين است كه اين سرطان در سنين كمتر و در ميانسالي (حدود 40 الي 50 سالگي) ايجاد مي شود.

سياه پوست بودن :

زنان سياه پوست بيشتر از زنان سفيد پوست در معرض ابتلا به اين سرطان قرار دارند.

چاقي :

افراد چاق در مقايسه با افراد نرمال بيشتر در ريسك ابتلا به سرطان سينه التهابي قرار دارند.

روش هاي تشخيص سرطان التهابي پستان

 

روش هايي كه به منظور تشخيص سرطان التهابي پستان استفاده مي شوند عبارتند از :

معاينه فيزيكي :

در اولين جلسه معاينه ، پزشك سينه هاي شما را به منظور مشاهده هر گونه قرمزي و يا نشانه هاي ديگر اين سرطان بررسي مي كند.

تصويربرداري پستان :

ممكن است پزشك شما انجام تصويربرداري اشعه ايكس سينه (ماموگرافي) و يا سونوگرافي پستان را به منظور بررسي نشانه هاي سرطان سينه التهابي تجويز كند. ساير روش هاي تصويربرداري مانند MRI نيز ممكن است در شرايط خاصي تجويز شوند.

نمونه برداري پستان :

بيوپسي فرايندي است كه در آن نمونه كوچكي از بافت پستان مشكوك به سرطان براي بررسي هاي ميكروسكوپي برداشته شده و به آزمايشگاه فرستاده مي شود. گاهي ، نمونه برداري از پوست سينه نيز مي تواند براي تشخيص سرطان سينه التهابي كمك كننده باشد.

روش هاي درمان سرطان التهابي پستان

بر خلاف بسياري از انواع سرطان هاي سينه ، درمان سرطان التهابي سينه با شيمي درماني شروع مي شود. در صورتي كه سرطان به ساير قسمت هاي بدن انتشار نيافته باشد ، درمان با جراحي پستان و راديوتراپي تكميل مي شود. در صورتي كه سرطان متاستاز كرده باشد ، پزشك شما ممكن است علاوه بر تجويز داروهاي رايج شيمي درماني از ساير درمان هاي دارويي به منظور كاهش سرعت رشد سرطان سينه استفاده كند. به طور كلي ، روش هاي رايج درمان سرطان التهابي سينه عبارتند از :

شيمي درماني :

اين روش به عنوان خط مقدم مقابله با سرطان التهابي سينه استفاده مي شود تا هر چه سريع تر از پيشروي سرطان به ساير قسمت هاي بدن جلوگيري شود.

جراحي سينه :

پس از تكميل فرايند شيمي درماني ، سينه ها توسط متخصص جراحي پستان در عمل ماستكتومي به طور كامل برداشته مي شوند. معمولاً به دليل تهاجمي بودن سرطان سينه التهابي ، امكان انجام عمل لامپكتومي (برداشتن قسمتي از بافت سينه) امكان پذير نيست. علاوه بر اين، جراح ممكن است بخشي از گره هاي لنفاوي مجاور و زير بغل را نيز در حين جراحي حذف كند.

پرتودرماني :

پس از جراحي ، پرتودرماني به منظور از بين بردن سلول هاي سرطاني باقي مانده انجام مي شود.

تارگت تراپي :

در اين درمان با استفاده از دارو ، بخش خاصي از سلول هاي سرطاني سينه كه توليد كننده پروتئين HER2 كه محرك رشد و تكثير اين سلول ها هستند هدف گرفته مي شود. براي انجام اين درمان ، بايد پس از طي آزمايشات لازم مشخص شود كه سلول هاي سرطاني داراي پذيرنده HER2 در سطح خود هستند.

هورمون درماني :

برخي از سلول هاي سرطاني با داشتن پذيرنده هورمون استروژن (ER positive) ، و يا هورمون پروژسترون (PR positive) نسبت به اين هورمون ها واكنش نشان مي دهند و رشد و تكثير آن ها تحريك مي شود. در صورتي كه آزمايشات نشان دهنده كه اين سلول هاي سرطاني سينه داراي رسپتور مثبت هستند ، هورمون درماني آغاز مي شود. هورمون درماني معمولاً از سه طريق جراحي به منظور توقف ترشح هورمون در تخمدان ها ، داروهاي متوقف كننده ترشح هورمون پس از يائسگي ، و داروهاي مسدود كننده پذيرنده هاي هورموني در سطح سلول هاي سرطاني انجام مي شود.

ايمونوتراپي :

در اين درمان تلاش مي شود با استفاده از سيستم ايمني بدن به سلول هاي سرطاني حمله شود.

مراقبت هاي تسكيني (Palliative Care) :

استفاده از داروها و روش هاي تسكين درد با كمك متخصصين درد و در تكميل ساير روش هاي درماني انجام مي شود تا بيمار در طي فرايند درمان احساس درد كمتري داشته باشد و كيفيت زندگي او كمتر تحت تأثير قرار گيرد.

سخن پاياني

سرطان التهابي پستان از گونه هاي نادر ولي تهاجمي سرطان سينه است. از آنجايي كه ممكن است به دليل تشابه علائم ، اين سرطان با عارضه هاي ديگر سينه مانند عفونت اشتباه گرفته شود به محض مشاهده هرگونه تغيير در ظاهر پستان هاي خود بلافاصله به پزشك مراجعه كنيد تا با انجام آزمايشات و قرار گرفتن تحت مراقبت هاي پزشكي ، از سلامتي خود اطمينان حاصل كنيد. در صورت ابتلا به سرطان سينه التهابي ، تيمي از متخصصين پاتولوژي ، آنكولوژي و همچنين جراحي پستان در كنار شما خواهند بود تا فرايند درمان شما به بهترين شكل ممكن طي شود.

قرص تاوانکس 750 برای چیست؟ قرص تاوانکس 750 یک داروی ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) می‌باشد که از ماده موثره تاولیدین سودیوم به عنوان یک مهارکننده سیکلواکسیژناز نوع ۲ (COX-2) استفاده می‌کند. COX-2 یک آنزیم است که در مسیر تولید پروستاگلاندین‌ها، مواد شیمیایی با اثرات التهابی، دردزا و تب‌آور نقش دارد. با مهار کردن COX-2، تاولید پروستاگلاندین‌ها کاهش می‌یابد و این موجب کاهش التهاب، درد و تب می‌شود.

 

قرص تاوانکس 750 برای درمان و کنترل درد و التهابات مرتبط با شرایط مختلف از جمله التهابات مفصلی مانند آرتریت، التهاب عضلات، دردهای پس از عمل جراحی و دیگر وضعیت‌های التهابی به کار می‌رود. این دارو توسط پزشکان به عنوان یک ابزار موثر در کاهش درد و بهبود وضعیت التهابی برخی از بیماران تجویز می‌شود. با این حال، مصرف این دارو نیاز به تجویز و نظارت پزشک دارد و ممکن است در موارد خاص یا در صورت وجود عوارض جانبی، پزشک تغییرات لازم را در دوز و مدت زمان مصرف تاوانکس 750 مشخص کند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.