افزايش گلبول هاي خوني بدن با تغذيه

بهترين كلينيك سرطان در زمينه شسيمي درماني و راديوتراپي و درمان انواع سرطان فعاليت دارد

افزايش گلبول هاي خوني بدن با تغذيه

۴ بازديد

چه مواد غذايي گلبول هاي قرمز،سفيد و پلاكت ها را بعد از شيمي درماني افزايش مي دهد؟كاهش گلبول هاي قرمز خون از جمله عوارض جانبي در طول درمان سرطان مي باشد. اما با رعايت نكات مهم  وتغذيه به خوبي مي توان اين روند نزولي را كنترل كرد در ادامه مطلب مواد غذايي كه باعث افزايش گلبول هاي خوني و همچنين افزايش ايمني بدن در دوران سرطان و يا بعد از شيمي درماني مي شود را بيان خواهيم كرد.

كاهش گلبول هاي سفيد خون طي سرطان

كاهش گلبول هاي سفيد خون به درگير شدن بدن به عفونت كمك مي كند و شرايط بدن را بيشتر به عفونت مستعد خواهد كرد و اگرعفونت پيشروي كند و گلبول هاي سفيد كاهش يابد، مقاوت بدن در برابر بيماري سرطان كاهش مي يابد.

كاهش گلبول هاي سفيد خون در سرطان

سلول هاي قرمز خون، اين سلول ها اكسيژن را در سراسر بدن حمل مي كنند و ميزان آن ها براي حمل اكسيژن و ميزان هموگلوبين خون بسيار موثر است و اگر سطح هموگلوبين كم باشد ، فرد دچار كم خوني است و بدن نمي تواند اكسيژن لازم را تامين كند در نتيجه اكسيژن به بافت ها نمي رسد و احساس خستگي را در فرد به وجود مي آورد.

تعداد پلاكت پايين نيز به لخته شدن خون كمك مي كندبدين صورت كه بدن نمي تواند خونريزي را متوقف كن

آسيب به مغز استخوان در شيمي درماني و پرتو درماني

شيمي درماني و برخي از راه هاي درماني ديگر براي درمان سرطان و همينطور دارو هاي شيميايي مي تواند به مغز استخوان آسيب برساند و اما مغز استخوان باعث ايجاد سلول هاي خوني شده و به سرعت رشد مي كنند. اما شيمي درماني بسياري از سلول هاي مغز استخوان را از بين مي برد و اما در طول زمان دوباره بهبود مي يابند.

پرتودرماني نيز بدين صورت است، اگر پرتو درماني در وسعت زيادي انجام شود ممكن است سطح گلبول هاي قرمز و سفيد را كاهش دهد.

همينطور سرطان اگر پيشروي كند و گسترش يابد نيز سلول هاي خوني و رشد آن هارا مورد آسيب قرار مي دهد.

چرا تعداد گلبول هاي خوني در درمان سرطان مهم است؟

كنترل و شمارش گلبول هاي رمز و سفيد بسيار مهم است زيرا تاثير مستقيم بر درمان و پروسه درماني داشته و درصورت اين كه ميزان آن بسيار كم باشد درمان بايد متوقف گردد.

عوارض خطرناك كمبود گلبول هاي سفيد خون

گلبول هاي سفيد خون با عفونت مبارزه مي كنند و زماني كه ميزان آن كاهش مي يابد ، بدن نمي تواند از خود محافظت كند و ممكن است در موارد شديد باعث مرگ در فرد گردد.

حتي يك عفونت خفيف نيز مي تواند شيمي درماني را به تاخير بياندازد زيرا پزشك ابتدا بايد عفونت را كاهش داده و پس از كنترل گلول هاي خوني ، راه هاي درماني را آغاز كند.

مواد غذايي براي تقويت سيستم ايمني بدن در براي درمان سرطان

چه مواد غذايي باعث افزايش گلبول هاي قرمز و سفيد خون و پلاكت ها مي شود؟

اسفناج : اسفناج نيز غني از ويتامين c است و توانايي بدن را براي مبارزه با عفونت بالا مي برد.
مركبات : اين مواد سرشار از ويتامين c هستند و به افزايش گلبول هاي سفيد خون براي مبارزه با عفونت و افزايش مقاومت بدن موثر است. مانند : ليمو، نارنگي و..
چاي سبز: آنتي اكسيدان داشته و باعث بهبود عملكرد بدن خواهد شد.
سير: سير براي افزايش سلامتي بدن مناسب است و از اولين مواد غذايي براي مبارزه با عفوت ها دانسته مي شود و همچنين در كاهش فشار خون و تقويت سيستم ايمني بدن نيز موثر است.
زنجبيل : در كاهش و بهبود بيماري هاي التهابي بسيار موثر بوده و باعث كاهش تهوع خواهد شد.
زردچوبه : در درمان التهاب، كاهش آسيب هاي عضلاني كمك كننده بوده و از عناصر كليدي است.
سبزيجات : سبزيجات و هم خانواده هاي آن سرشار از مواد معدني هستند .
دانه هاي آفتابگردان
فلفل دلمه اي
كلم بركلي
بادام
و..

به طور كلي غذاهاي مغزي مي تواند به افزايش مقاومت بدن در برابر سرطان و روش هاي درماني سرطان بسيار كمك كننده باشد و تاثير مستقيم در بهبودي كلي بيمار داشته باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.