نقش تغذيه در سرطان

بهترين كلينيك سرطان در زمينه شسيمي درماني و راديوتراپي و درمان انواع سرطان فعاليت دارد

نقش تغذيه در سرطان

۶ بازديد

در گذشته گمان مي كردند، سرطان ارتباطي با نوع تغذيه فرد ندارد و تنها عواملي مانند : ژنتيك موثراست. اما امروزه مشخص شده است كه،  يك سوم سرطان هاي منجربه مرگ، ارتباط مستقيم با تغذيه دارند. برخي از مواد غذايي كه روزانه آن ها را مصرف مي كنيم و يا طريقه پخت آن ها، بسيار موثردر ابتلا به سرطان است. در ادامه مطلب مواد غذايي كه احتمال ابتلا به سرطان را افزايش مي دهد، بيان خواهيم كرد.

ابتا بايد بگوييم سرطان چيست

رشد غيرطبيعي سلول ها در بافت هايي از بدن كه نبايد رشد غير طبيعي داشته باشند، را سرطان مي گويند. مرگ برنامه ريزي شده سلول ها از قبل، تحت تاثيرعواملي به هم مي ريزد و منجربه سرطان مي شود.

دو عامل مهم باعث پيشگيري يا ابتلا به سرطان مي شود؟

عوامل ژنتيكي كه بسيار مهم هستند. اما اين عامل از گذشته تا به حال بوده است.
عوامل محيطي كه يكي از دلايل اصلي افزايش آمار سرطان است. يكي از مهم ترين عوامل محيطي، تغذيه است. يك عامل پرخطر، در عين حال پيش گيري كننده براي سرطان است.

نقش تغذيه در سرطان

طبق مطالعات انجام شده سه گروه از مواد غذايي احتمال ابتلا به سرطان را افزايش مي دهند:

مواد غذايي كه به هر دليلي، دچار آلودگي به آفت كش و سموم شده اند. توليدات كشاورزي يا دامي كه در تماس با مقادير آفت كش هستند در اين دسته از مواد غذايي قرار مي گيرند.
رنگ هاي مصنوعي و غير مجاز كه ممكن است در صنايع غذايي استفاده شود ، يا مواد غذايي كه به صورت كنسروي هستند، مواد غذايي داراي مواد نگهدارنده و…

بهتر است از مواد غذايي تازه استفاده شود، بسيار كمك كننده براي عدم ابتلا به سرطان مي باشند.

برخي از مواد غذايي ممكن است در پخت و نگهداري آن ها، آلودگي افلاتوكسين ايجاد شود. مانند انواع آجيل ، ذرت و.. اگر در شرايط مرطوب و نامناسب باشند دچار آلودگي افلاتوكسين مي شوند.عاملي است كه در ايجاد سرطان كبد نقش دارد. (كشورهايي كه آمار سرطان بالايي دارند، اين آلودگي از دلايل اصلي سرطان بوده است.)

عامل ژنتيكي يا تغذيه  كدام براي سرطان خطرناك تر است؟

عوامل ژنتيكي بسيارتعيين كننده هستند، اما اگرافراد زمينه مناسب ابتلا را داشته باشند و همينطور در معرض  مصرف مواد غذايي آلوده قرار بگيرند، خيلي سريعتر مبتلا مي شوند و حتي اگر بدنشان زمينه ابتلا را داشته باشد و شرايط محيطي خوبي داشته باشند، ممكن است در سنين بالاتر مبتلا شوند و يا هيچ وقت درگير سرطان نشوند.

ژن سرطان خاموش است و براي روشن شدن نياز به شرايط محيطي دارد.

با الگوي زندگي مناسب مي توان از سرطان پيشگيري كرد.

تغذيه مناسب از يك سوم ابتلا به سرطان جلوگيري مي كند و اما ديگر عوامل محيطي موثر هستند، مانند :فعاليت فيزيكي، آلودگي آب ، هوا و…

طبخ مناسب گوشت و پيشگيري از سرطان

طبخ نامناسب گوشت احتمال ابتلا به سرطان را افزايش مي دهد. روش پختن غذا در يكسري از موادي كه پيش سرطان زا هستند و وارد بدن مي شوند ، موثر است.

گوشت اگردر حرارت بالا و درمدت طولاني پخته شود، موادي در گوشت تشكيل مي شود كه آن ها مواد پيش سرطان زا هستند وقتي وارد بدن مي شوند بسته به آرايش و آمادگي بدني ، ممكن است موثر باشد و وارد مسيري شود كه در نهايت  فعال سازي صورت گرفته و تبديل به سرطان شوند.

اما اگر شرايط بدن خوب باشد و اين عوامل سرطان زا درمسير سم زدايي بدن قرار بگيرند، موثر برا ايجاد سرطان نخواهند بود.

بنابراين بهتراست گوشت با حداقل زمان و با دماي متعادل ترپخته شود. مواد گوشتي نبايد مدت طولاني حرارت ببيند.

سرطان علاوه بر عوامل ژنتيكي كه در احتمال ابتلا بسيار موثرهستند. شرايط محيطي و موادغذايي نيزبسيار تاثير گذارهستند و بايد شيوه زندگي و تغذيه را اصلاح كنيم و از خوردن غذاهايي مانند : سرخ كردني ها، موادغذايي فراوري شده، فست فود، سس و…خودداري كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.