مهم ترين علل سرطان پروستات

بهترين كلينيك سرطان در زمينه شسيمي درماني و راديوتراپي و درمان انواع سرطان فعاليت دارد

مهم ترين علل سرطان پروستات

۳ بازديد

همانند بسياري از سرطان ها، علت اصلي سرطان پروستات هنوز به طور قطعي مشخص نشده است، اما عواملي وجود دارند كه با تاثير بر سلول هاي پروستات، منجر به سرطان پروستات مي شوند، از جمله، عوامل ژنتيكي و يا قار گرفتن در معرض سموم محيطي مانند مواد شيميايي و يا اشعه.

 

سرطان پروستات ارثي است ؟

سرطان پروستات ، به دليل تغييرات ايجاد شده در DNA سلول هاي طبيعي پروستات ايجاد مي شود. DNA، ماده شيميايي موجود در سلول هاست كه مسئول ساخت ژن ها مي باشد. ژن ها نيز عملكرد سلول ها را كنترل مي كنند. در مواردي از قبيل سرطان، پزشكان به بررسي DNA والدين مي پردازند، زيرا آن ها منبع اصلي  DNA اي هستند كه به كودكان منتقل مي شوند.تغييرات DNA مي تواند به صورت ارثي، و يا به مرور زمان و در طول زندگي فرد ايجاد شود.

جهش و موتاسيون در DNA منجر به رشد غير طبيعي و غير قابل كنترل سلول هاي سرطاني در پروستات  مي شود. سلول هاي سرطاني رشد مي كنند و در نهايت تبديل به تومور مي شوند. در موارد شديد، اين سرطان متاستاز مي دهد و از محل اصلي و اوليه خود به سمت ساير سلول ها و بافت هاي بدن پخش مي شود.

اين جهش ژني از نسلي به نسل ديگر منتقل خواهد شد، كه تنها عامل 5 تا 10 درصد سرطان پروستات است.

برخي از جهش هاي ژني در طول زندگي فرد اتفاق مي افتد. به عنوان مثال، اندروژن ها (هورمون هاي مردانه) مانند تستوسترون، رشد سلول هاي پروستات را تحريك مي كنند. طبيعي است كه ميزاي بالاي اين هورمون ها در خون مردان، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزايش مي دهد.

برخي تحقيقات تاثير افزايش ساير هورمون ها مانند انسولين بر سرطان پروستات را نشان مي دهند. نظريه بر اين اساس است كه، التهاب مي تواند منجر به آسيب DNA سلول ها، رشد غير طبيعي سلول ها و در نهايت سرطان شود.

عوامل موثر بر پيشرفت سرطان پروستات

عواملي از قبيل موارد ذيلبر پيشرفت سرطان پروستات تاثير مي گذارند:

سابقه فاميلي

سن (اين سرطان به ندرت در مردان جوان ديده مي شود، و سن شايع 40 تا 60 سالگي است)
نژاد
مكان جغرافيايي
رژيم غذايي (افرادي كه ميوه و سبزيجات كمتري مصرف مي كنند، و در مقابل رژيم غذايي پرچرب و مصرف گوشت قرمز را دارند، بيشتر در معرض ابتلا به اين سرطانهستند)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.