سرطان پروستات

بهترين كلينيك سرطان در زمينه شسيمي درماني و راديوتراپي و درمان انواع سرطان فعاليت دارد

سرطان پروستات

۴ بازديد

سرطان پروستات (Prostate cancer) كه نام ديگر آن چانگار پروستات است، در ناحيه پروستات كه غده اي در ناحيه تناسلي مردان است رخ مي دهد. پروستات يك غده كوچك در ناحيه تناسلي مردان است كه مسئول توليد مايه مني و تغذيه و انتقال اسپرم است.اين سرطان همچون سرطان پستان در زنان، از شايع ترين انواع سرطان در بين مردان است. سرطان  معمولا به آرامي رشد كرده و در ابتدا فقط در قسمت پروستات محدود مي شود، اما در برخي از افراد اين سرطان حالت تهاجمي دارد و ممكن است از قسمت پروستات به نواحي ديگر پيش روي كند.اگر سرطان پروستات در اوايل بيماري تشخيص داده شود شانس بيشتري براي درمان آن وجود دارد.

علائم سرطان پروستات

اين سرطان در مردان، ممكن است در مراحل اوليه بدون هيچ علائمي باشد. اما در مراحل پيشرفته تر نشانه هاي زير ممكن است بروز دهد:

مشكل در ادرار كردن
خون در ادرار
خون در مايع مني
درد در ناحيه لگن و كمر
اختلال در نعوظ
كاهش اشتها و كاهش وزن به طور جدي
درد در هنگام انزال
تكرر ادرار

زمان مراجعه به پزشك

در صورتي كه يك يا چند مورد از ناراحتي ها و علائم بالا را داشتيد بهتر است كه سريعا به پزشك مراجعه كنيد.

علل بروز سرطان پروستات

به طور كلي دليل اصلي بروز سرطان پروستات ، كشف نشده است. اما در پي يافته هاي پزشكان و متخصصين، سرطان پروستات زماني شروع مي شود كه رشد برخي از سلول هاي پروستات به طور غيرطبيعي پيش مي رود. جهش در DNA سلول هاي غير طبيعي، سبب رشد و تقسيم سريع آن ها نسبت به سلول هاي طبيعي مي شود. زماني كه سلول ها به رشد نهايي مي رسند، رشد آن ها متوقف مي شود ولي اين موضوع در رابطه با سلول هال غيرطبيعي صدق نمي كند.

سلول ها ي غيرطبيعي بعد از رشد نهايي خود، متوقف نمي شوند و آنقدر به رشد و تقسيم ادامه مي دهند كه سبب آسيب رسيدن به سلول هاي طبيعي مي شوند. با تجمع سلول هاي غير طبيعي تومور سرطاني به وجود مي آيد كه اين تومور شروع به حمله به بافت هاي بدن مي كند.

عوامل موثر بر سرطان پروستات

در حالت كلي برخي از عوامل سبب پيدايش سرطان پروستات مي شوند:

سن

افزايش سن در مردان، خطر ابتلا آن ها به اين سرطان  را افزايش مي دهد.

نژاد

بر اساس آمار، مرداني كه داراي رنگ پوست سياه و تيره هستند بيشتر از مردان سفيد پوست در معرض ابتلا به اين سرطان بوده و به احتمال زياد سرطان در اين افراد حالت تهاجمي خواهد داشت.

سابقه خانوادگي

اگر مردان خانواده شما، مبتلا به سرطان پروستات بودند، خطر ابتلاي شما به اين سرطان افزايش مي يابد.

وزن

اضافه وزن و چاقي در مردان خطر ابتلا به اين سرطان را افزايش مي دهد، همچنين درمان سرطان پروستات در مرداني كه دچار چاقي هستند به مراتب مشكل تر از افراد عادي است.

عوارض جانبي سرطان پروستات

عوارض جانبي سرطان پروستات و درمان آن ها عبارتند از:

پيشرفت و متاستاز سرطان

سرطان پروستات مي تواند به ارگان هاي مجاور مانند مثانه و غدد لنفاوي گسترش يابد، همچنين از طريق جريان خون و غدد لنفاوي به استخوان ها و اندام هاي ديگر پيش روي مي كند.

اين سرطان  بعد از رسيدن به استخوان ها سبب بروز درد و شكستگي دراستخوان ها مي شود. با گسترش يافتن اين سرطان  به ديگر اندام ها امكان پيشگيري و كنترل بيماري وجود دارد، ولي در اين مرحله از بيماري امكان درمان كامل آن به طور چشمگيري كاهش مي يابد.

بي اختياري در ادرار

روش هاي درماني سرطان پروستات ممكن است باعث بي اختياري ادرار شود، درمان بي اختياري ادرار به احتمال زياد در طول زمان بهبود مي يابد، گزينه هاي درمان بي اختياري ادرار شامل مصرف دارو و جراحي است.

اختلال در نعوظ

در پي بروز سرطان و درمان آن، ممكن است مردان دچار اختلال نعوظ شوند. روش هاي درمان اختلال نعوظ شامل مصرف دارو، هورمون درماني و جراحي مي باشد.

پيشگيري از ابتلا به سرطان پروستات

شما با رعايت موارد زير مي توانيد خطر ابتلا به سرطان پروستات را به حداقل برسانيد:

رژيم غذايي

با انتخاب يك رژِيم غذايي مناسب وسالم كه شامل ميوه و سبزيجات است مي توانيد به بهبود سلامت جسمي خود كمك كرده و بدن خود را از خطر بيماري هاي مختلف در امان نگه داريد. ميوه ها وسبزيجات داراي ويتامين ها و مواد مغذي گوناگوني هستند كه مي توانند سبب سلامتي شما شوند. از مصرف غذاهاي چرب اجتناب كنيد.

ورزش

با انجام حركات ورزشي به طور مرتب و مداوم در طول روزهاي هفته، مي توانيد وزن بدن خود را كنترل كنيد. ورزش سلامت كلي بدن شما را بهبود مي بخشد، طبق آمار و شواهد مرداني كه ورزش نمي كنند سطح PSA بالاتري نسبت به مردان ورزشكار دارند. خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان ورزشكار به طور قابل توجهي كاهش مي يابد.

حفظ وزن مناسب

اگر شما در حال حاضر داراي وزن مناسب هستيد، با انجام ورزش و رژيم غذايي مناسب در حفظ وزن بدن خود تلاش كنيد. براي داشتن يك رژيم غذايي مناسب و سالم مي توانيد از دكتر تغذيه با تجربه كمك بگيريد.

شما مي توانيد براي در امان ماندن از خطر ابتلا به اين سرطان ،  تحت نظر پزشك قرار بگيريد. در مواردي كه ممكن است مردان در معرض خطر ابتلا به اين سرطان باشند ممكن است تحت درمان دارويي توسط پزشك معالج خود قرار بگيرند.

درمان سرطان پروستات

روش درماني سرطان پروستات بستگي به رشد سرطان در بدن و سلامت عمومي مردان دارد. در مواردي كه سرطان در مراحل اوليه است مي توان با تجويز دارو از پيشرفت سرطان جلوگيري و آن را درمان كرد.

در مواردي كه سرطان پيشرفت كرده باشد مراحل درماني زير نياز است:

راديوتراپي
هورمون درماني
جراحي براي برداشتن غده پروستات
منجمد كردن بافت پروستات
شيمي درماني

هر كدام از روش هاي درماني فوق، فوايد و عوارض جانبي مختص به خود را دارد كه با توجه به شرايط جسماني و سرعت رشد سرطان در بدن شما، به تشخيص پزشك معالج شما روش درماني انتخاب مي شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.