سرطان پوست ملانوما چيست

بهترين كلينيك سرطان در زمينه شسيمي درماني و راديوتراپي و درمان انواع سرطان فعاليت دارد

سرطان پوست ملانوما چيست

۴ بازديد

ملانوما نوعي سرطان پوست است كه با رشد غيرقابل كنترل ملانوسيت ها (سلول هايي كه به پوست رنگ برنز يا قهوه اي مي دهند) ايجاد مي شود. سرطان زماني شروع مي شود كه سلول هاي بدن شروع به رشد خارج از كنترل مي كنند. تقريباً سلول هاي هر قسمت از بدن مي توانند به سرطان تبديل شوند و سپس به ساير مناطق بدن گسترش يابند. ملانوم نسبت به انواع ديگر سرطان هاي پوست مانند سرطان پوست سلول پايه و سنگفرشي بسيار كمتر ديده مي شود، اما ملانوم خطرناك تر است، زيرا اگر زود تشخيص داده نشود و تحت درمان قرار نگيرد احتمالاً به ساير قسمت هاي بدن نيز سرايت مي كند.

علت دقيق همه ملانوماها مشخص نيست، اما قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش (UV) ناشي از نور خورشيد يا لامپ ها و تخت هاي برنزه خطر ابتلا به ملانوم را افزايش مي دهد. محدود كردن قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش مي تواند به كاهش خطر ابتلا به ملانوم كمك كند. به نظر مي رسد خطر ابتلا به ملانوم در افراد زير 40 سال به ويژه زنان در حال افزايش است. دانستن علائم هشدار دهنده سرطان پوست مي تواند اطمينان حاصل كند كه تغييرات سرطاني قبل از گسترش سرطان شناسايي و درمان مي شود. در صورت تشخيص به موقع ملانوم، مي توان با موفقيت آن را درمان كرد. در ادامه، خواهيد خواند:

نشانه هاي سرطان پوست ملانوما

ملانوما مي تواند در هر نقطه از بدن شما ايجاد شود. آنها اغلب در مناطقي كه در معرض آفتاب قرار گرفته اند، مانند پشت، پاها، بازوها و صورت ايجاد مي شوند. همچنين ملانوماها مي توانند در مناطقي كه زياد در معرض آفتاب قرار ندارند، مانند كف پا، كف دست و ناخن شما ايجاد شوند. اين ملانوماي پنهان بيشتر در افرادي با پوست تيره ديده مي شود.

اولين علائم و نشانه هاي ملانوم عبارتند از:

تغيير در خال موجود

ايجاد يك رشد رنگدانه اي يا ظاهري غيرمعمول جديد بر روي پوست شما

ملانوما هميشه به صورت خال آغاز نمي شود. همچنين مي تواند روي پوستي با ظاهر طبيعي ظاهر شود.

خال هاي معمولي

خال هاي معمولي به طور كلي رنگ يكنواختي دارند - مانند برنزه، قهوه اي يا سياه- با يك مرز مشخص خال از پوست اطراف جدا مي شود. قطر آنها بيضي يا گرد است و معمولاً كمتر از 6 ميلي متر است. بيشتر خال ها از كودكي ظاهر مي شوند و خال هاي جديد ممكن است تا حدود 40 سالگي تشكيل شوند. تا زمان بزرگسالي، بيشتر افراد بين 10 تا 40 خال دارند. خال ها با گذشت زمان ممكن است از نظر ظاهري تغيير كنند و حتي برخي با افزايش سن از بين بروند.

خال هاي غيرمعمول كه ممكن است ملانوم را نشان دهند

براي كمك به شما در شناسايي خصوصيات خال هاي غيرمعمول كه ممكن است ملانوم يا ساير سرطان هاي پوست را نشان دهن ، به حروف ABCDE فكر كنيد. چك ليست ABCDE به شما مي گويد كه به چه نشانه هايي بايد توجه كنيد:

A  اشاره به شكل نامتقارن دارد. به دنبال خال هايي با اشكال نامنظم مانند دو نيمه كاملاً متفاوت باشيد.

B اشاره به حاشيه نامنظم دارد. به دنبال خال هايي با حاشيه هاي نامنظم، بريده بريده يا پوسته پوسته باشيد - ويژگي هاي ملانوم.

C اشاره به تغيير رنگ دارد. به دنبال خال هايي باشيد كه داراي رنگ هاي زياد يا توزيع ناهموار رنگ باشند.

D اشاره به قطر دارد. به دنبال خال هايي بزرگتر از 1/4 اينچ (حدود 6 ميلي متر) باشيد.

E اشاره به تغييرات و تكامل دارد. با گذشت زمان به دنبال تغييرات باشيد، مانند خالي كه اندازه آن بزرگ شده يا رنگ يا شكل آن تغيير مي كند. خال ها همچنين ممكن است تكامل يافته و علائم و نشانه هاي جديدي مانند خارش يا خونريزي جديد ايجاد كنند.

خال هاي سرطاني (بدخيم) از نظر ظاهري بسيار متفاوت هستند. برخي ممكن است همه تغييرات ذكر شده در بالا را نشان دهند، در حالي كه برخي ديگر ممكن است فقط يك يا دو ويژگي غيرمعمول داشته باشند.

ملانوماي پنهان

همچنين ملانوماها مي توانند در مناطقي از بدن شما كه در معرض آفتاب قرار ندارند يا به هيچ وجه در معرض آفتاب نيستند ايجاد شوند، مانند فضاهاي بين انگشتان پا و كف دست، كف پا، پوست سر يا دستگاه تناسلي شما. از اين موارد به عنوان ملانوماي مخفي ياد مي شود، زيرا در جاهايي اتفاق مي افتد كه بيشتر افراد تصور نمي كنند آن را بررسي كنند. هنگامي كه ملانوم در افرادي كه پوست تيره تري دارند ايجاد مي شود، بيشتر در يك منطقه پنهان ايجاد مي شود.

ملانوماي پنهان شامل موارد زير است:

ملانوم زير ناخن.

ملانوم آكرال لنتيژينوس نوعي ملانوم است كه مي تواند در زير ناخن انگشت يا پا اتفاق بيفتد. همچنين مي تواند در كف دست يا كف پا ديده شود. اين بيماري بيشتر در افراد با نژاد آسيايي، سياه پوستان و ديگران با رنگدانه هاي تيره پوست ديده مي شود.

ملانوم در دهان،

دستگاه گوارش، مجاري ادرار يا واژن. ملانوم مخاط در غشاي مخاطي ايجاد مي شود كه بيني، دهان، مري، مقعد ، مجاري ادرار و واژن را مي پوشاند. تشخيص ملانوماي مخاطي دشوار است، زيرا به راحتي مي توان آنها را با ساير موارد بسيار شايع اشتباه گرفت.

ملانوم در چشم. ملانوماي چشم، ملانوماي چشمي نيز ناميده مي شود ، اغلب در uvea رخ مي دهد - لايه زير سفيد چشم (اسكلرا). ملانوماي چشم ممكن است باعث تغيير بينايي شود و در معاينه چشم تشخيص داده شود.

علت ابتلا به ملانوما چيست

به طور معمول، سلول هاي پوستي به روشي كنترل شده و منظم توسعه مي يابند - سلول هاي جديد سالم سلول هاي پير را به سمت سطح پوست شما هل مي دهند، جايي كه آنها مي ميرند و در نهايت از بين مي روند. اما وقتي برخي از سلول ها به DNA آسيب مي رسانند، سلول هاي جديد ممكن است رشد خارج از كنترل خود را شروع كنند و در نهايت مي توانند توده اي از سلول هاي سرطاني را تشكيل دهند.

اينكه چه چيزي به DNA سلول هاي پوست آسيب مي رساند و اينكه چگونه منجر به ملانوما مي شود، مشخص نيست. اين احتمال وجود دارد كه تركيبي از عوامل، از جمله عوامل محيطي و ژنتيكي باعث ايجاد ملانوم شود. هنوز هم پزشكان معتقدند قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش (UV) از خورشيد و لامپ ها و تخت هاي برنزه دليل اصلي بروز ملانوم است. نور ماورا بنفش باعث ايجاد همه ملانوماها نمي شود، خصوصاً مواردي كه در مكان هايي از بدن شما اتفاق مي افتند كه در معرض نور خورشيد قرار ندارند.

عوامل خطر سرطان پوست ملانوما

عواملي كه ممكن است خطر ابتلا به ملانوم را افزايش دهند عبارتند از:

پوست روشن. داشتن رنگدانه (ملانين) كمتر در پوست به اين معني است كه از محافظت كمتري در برابر آسيب هاي اشعه ماورا بنفش برخورداريد. اگر موهاي بور يا قرمز، چشم هاي رنگ روشن و كك و مك يا آفتاب سوختگي داريد، احتمال ابتلا به ملانوم بيش از فرد با رنگ پوست تيره است. اما ملانوم مي تواند در افراد داراي رنگ پوست تيره تر نيز ايجاد شود.

سابقه آفتاب سوختگي.

يك يا چند آفتاب سوختگي تاول زده مي تواند خطر ابتلا به ملانوم را افزايش دهد.

قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور ماوراء بنفش. قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش كه از آفتاب و از تخت هاي برنزه ناشي مي شود، مي تواند خطر ابتلا به سرطان پوست از جمله ملانوم را افزايش دهد.

زندگي در نزديكي خط استوا يا در ارتفاعات بالاتر.

افرادي كه نزديك به خط استوا زندگي مي كنند، جايي كه پرتوهاي خورشيد مستقيم تر هستند، مقادير بيشتري از اشعه ماورا بنفش را نسبت به كساني كه در شمال يا جنوب زندگي مي كنند، تجربه مي كنند. علاوه بر اين، اگر در ارتفاعات زيادي زندگي مي كنيد، بيشتر در معرض اشعه ماورا بنفش قرار مي گيريد.

داشتن خال هاي زياد يا خال هاي غيرمعمول. داشتن بيش از 50 خال معمولي روي بدن نشان دهنده افزايش خطر ملانوم است. همچنين، داشتن يك نوع خال غيرمعمول خطر ابتلا به ملانوم را افزايش مي دهد. از نظر پزشكي به عنوان خال هاي ديسپلاستيك شناخته مي شوند كه بزرگتر از خال هاي معمولي هستند و داراي مرزهاي نامنظم و چند رنگ مي باشند.

سابقه خانوادگي ملانوما.

اگر يكي از بستگان نزديك مانند پدر و مادر، فرزند يا خواهر و برادر مبتلا به ملانوم شده باشد، شما نيز احتمال بيشتري براي ابتلا به ملانوم داريد.

سيستم ايمني ضعيف. افراد مبتلا به سيستم ايمني ضعيف خطر ابتلا به ملانوم و ساير سرطان هاي پوست را افزايش مي دهند. اگر دارويي براي سركوب سيستم ايمني بدن استفاده كنيد ، مانند بعد از پيوند عضو يا بيماري كه سيستم ايمني بدن را مختل مي كند، مانند ايدز، ممكن است سيستم ايمني بدن شما مختل شود.

راهكارهاي پيشگيري از ملانوما

شما مي توانيد خطر ابتلا به ملانوم و ساير انواع سرطان پوست را با بكارگيري راهكارهاي زير كاهش دهيد:

در اواسط روز از آفتاب خودداري كنيد. فعاليت هاي فضاي باز را براي ساير اوقات روز، حتي در زمستان يا وقتي آسمان ابري است، برنامه ريزي كنيد. شما تابش اشعه ماورا بنفش را در طول سال جذب مي كنيد و ابرها محافظت كمي در برابر اشعه هاي آسيب رسان دارند. اجتناب از آفتاب در شديدترين حالت به شما كمك مي كند تا از آفتاب سوختگي و آسيب ناشي از آن و همچنين خطر ابتلا به سرطان پوست، جلوگيري كنيد. قرار گرفتن در معرض آفتاب با گذشت زمان همچنين ممكن است باعث سرطان پوست شود.

در تمام طول سال از ضد آفتاب استفاده كنيد. حتي در روزهاي ابري از ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده كنيد. كرم ضد آفتاب را سخاوتمندانه بزنيد و هر دو ساعت يكبار آن را تمديد كنيد.

لباس محافظ بپوشيد. پوست خود را با لباس تيره و كاملاً بافته شده كه دست ها و پاها را مي پوشاند پوشانده و از كلاه لبه پهن استفاده كنيد. عينك آفتابي را فراموش نكنيد. به دنبال آنهايي باشيد كه هر دو نوع اشعه ماورا بنفش را مسدود مي كنند - اشعه UVA و UVB.

از لامپ ها و تخت هاي برنزه خودداري كنيد. لامپ ها و تخت هاي برنزه اشعه ماورا بنفش ساطع مي كنند و مي توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزايش دهند.

با پوست خود آشنا شويد تا متوجه تغييرات آن شويد. پوست خود را اغلب از نظر رشد پوست جديد يا تغيير در خال، كك و مك، برجستگي و علائم زايمان بررسي كنيد. با كمك آينه صورت، گردن، گوش ها و پوست سر خود را بررسي كنيد.

سينه، تنه و قسمت هاي بالايي و زيرين بازوها و دست ها را معاينه كنيد. جلو و عقب پاها و پاها را از جمله كف و فاصله بين انگشتان پا را معاينه كنيد. همچنين ناحيه تناسلي و بين باسن خود را بررسي كنيد.

چگونه ملانوما را تشخيص دهيم

بيشتر موارد ملانوم روي پوست تأثير مي گذارد. آنها معمولاً تغييراتي در خال هاي موجود ايجاد مي كنند. فرد مي تواند با بررسي منظم خال هاي موجود و ساير لكه هاي رنگي و كك و مك، علائم اوليه ملانوم را تشخيص دهد. افراد بايد مرتباً كمر خود را چك كنند، زيرا ممكن است ديدن خال در اين منطقه دشوارتر باشد.

يك شريك، عضو خانواده، دوست يا پزشك مي تواند به شما كمك كند تا قسمت پشت و ساير مناطق را كه بدون كمك به سختي مي توان بررسي كرد، بررسي كنيد. هرگونه تغيير در ظاهر پوست نياز به معاينه بيشتر توسط پزشك دارد.

ملانوما چگونه درمان مي شود

درمان سرطان پوست مانند ساير سرطان ها است. با اين حال، برخلاف بسياري از سرطان هاي داخل بدن، دسترسي به بافت سرطاني و از بين بردن كامل آن آسان تر است. به همين دليل، جراحي گزينه استاندارد درمان ملانوما است. جراحي شامل برداشتن ضايعه و برخي از بافت هاي غير سرطاني اطراف آن است. هنگامي كه جراح ضايعه را برمي دارد ، آنها آن را به آسيب شناسي مي فرستند تا ميزان درگيري سرطان را تعيين كرده و مطمئن شوند كه همه آن را برداشته اند.

اگر ملانوم سطح وسيعي از پوست را پوشش دهد، پيوند پوست ممكن است لازم باشد. اگر خطر گسترش سرطان به غدد لنفاوي وجود داشته باشد، ممكن است پزشك بيوپسي غدد لنفاوي را درخواست كند. آنها همچنين ممكن است پرتودرماني را براي درمان ملانوما، به ويژه در مراحل بعدي توصيه كنند. ملانوم ممكن است به اندام هاي ديگر متاستاز بزند. اگر اين اتفاق بيفتد، پزشك بسته به محل گسترش ملانوم، درمان هايي را درخواست مي كند، از جمله:

شيمي درماني،

كه در آن پزشك از داروهايي استفاده مي كند كه سلول هاي سرطاني را هدف قرار مي دهد.

ايمونوتراپي،

كه در آن پزشك داروهايي را براي كار با سيستم ايمني بدن براي مقابله با سرطان تجويز مي كند.

درمان هدفمند،

كه از داروهايي استفاده مي كند كه ژن ها يا پروتئين هاي خاص ملانوم را مشخص و هدف قرار مي دهند.

جمع بندي

همانطور كه ملاحظه نموديد، ملانوما به اندازه ديگر انواع سرطان پوست رايج نيست، اما احتمال رشد و گسترش آن بيشتر است. اگر به ملانوم مبتلا هستيد يا به شخصي كه مبتلا به ملانوم است، نزديك هستيد، داشتن اطلاعات مرتبط با اين نوع سرطان پوست، از علائم و نشانه ها گرفته تا علل و روش هاي پيشگيري و تشخيص و درمان براي شما لازم و ضروري به نظر مي رسد. در صورت مشاهده هر گونه علائمي كه نشانه اي از ملانوم باشد،

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.