سرطان و بارداري

بهترين كلينيك سرطان در زمينه شسيمي درماني و راديوتراپي و درمان انواع سرطان فعاليت دارد

سرطان و بارداري

۴ بازديد

متاسفانه خانم هاي بارداري 1 در 1500 بارداري دچار سرطان پستان مي شوند و در شيردهي نيز داراي اين مشكل مي باشند . تاخير در تشخيص اين سرطان وجود دارد . زيرا خانم ها در اين دوران تصور مي كنند توده از نوع خوش خيم بوده و آن را جدي نمي گيرند و به پزشك مراجعه نمي كنند و در مراحل پيشرفته تر مراجعه مي كنند . اگر به موقع به پزشك مراجعه كنند تشخيص و درمان صورت مي گيرد . جراحي ها در زمان بارداري بدون خطر و قابل انجام مي باشد و هيچ مشكلي با وجود جراحي و بيهوشي براي مادر و جنين ايجاد نمي شود . زيرا بيهوشي هاي بدون عارضه براي اين جراحي وجود دارد . جالب است بدانيد اين بيماران مي توانند زايمان طبيعي داشته باشند .

 

تشخيص سرطان در بارداري

گام اول در تشخيص سرطان غربالگري است . غربالگري هاي منظم و مشاهده نتايج آن توسط پزشك متخصص نقش قابل توجهي در تشخيص زود هنگام اين بيماري دارد .

در افرادي كه مشكوك به سرطان سينه در بارداري هستند ، مشكلي در تشخيص وجود دارد . زيرا بارداري باعث تغييراتي در بافت پستان مي شود و در بيشتر موارد زنان در سنين پايين هستند از روش هاي معمول تشخيصي با دقت كمتري استفاده مي شود . ماموگرافي با ممنوعيت نسبي كه دارد دقت كافي ندارد . سونوگرافي دقت نسبتا قابل قبولي دارد . ام آر آي در سه ماهه اول ممنوعيت دارد . نمونه برداري چه با سوزن كر باشد چه سوزن معمولي معمولا مشكلي براي بيمار در اين دوران ايجاد نمي كند .

درمان سرطان در بارداري

تصميم گيري بعد از تشخيص سرطان در بارداري درمان مي باشد . كه درمان مانند همه سرطان ها شامل جراحي ، شيمي درماني و راديوتراپي مي باشد . براي اينكه از كدام روش استفاده شود بستگي به سن بارداري و ميزان پيشرفت سرطان دارد . معمولا در سه ماهه اول بارداري ختم حاملگي يا سقط تجويز مي شود . در سه ماهه دوم و سوم از درمان هاي جراحي و راديوتراپي استفاده مي شود . بدانيد كه خارج كردن جنين هيچ كمكي به درمان بيماري نمي كند . اكثر بيماران مي توانند نوزاد خود را به دنيا بياورند .

شيمي درماني و حاملگي

بسياري از مادران دغدغه خارج كردن پستان دارند . كه در اين موارد از شيمي درماني استفاده مي شود و معمولا 6 ماه طول مي كشد . شيمي درماني بعد از سه ماهه اول انجام مي شود . جراحي در بارداري هم مشكلي ندارد.

راديوتراپي در سرطان پستان در بارداري

راديوتراپي بر اساس شواهد در سرطان پستان در طول بارداري انجام نمي شود . اين كار بايد به بعد از زايمان موكول شود . ولي مطالعات زيادي در اين زمينه وجود دارد كه دوز جنين در تريمنس اول و دوم بعد از دوران اورگاژنسكس انقد مي تواند كم باشد كه با استفاده از تكنيك هاي جديد نيز مي توان راديوتراپي را هم براي خانم باردار انجام داد.

سرطان رحم در بارداري

يكي از شايع ترين سرطان هايي كه در دوران بارداري اتفاق مي افتد سرطان رحم است كه مراحل آن مانند زنان غيرباردار مي باشد . روش هاي تشخيص و درماني آن نيز در بسياري از موارد مانند افراد عادي انجام مي شود . اما محدوديت هايي در تشخيص وجود دارد . اگر سرطان در مراحل پيشرفته باشد ، درمان به طور طبيعي و بدون محدوديت انجام مي شود .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.